onsdag 21. oktober 2009

Sydney

I går kom vi tilbake til Brisbane etter seks dager i Sydney, en tur som var helt ubeskrivelig! Vi kom ned dit tidlig torsdag morgen, og sjekket inn på Funkhouse Hostel, midt på Kings Cross. Kings Cross er hore-, dop-, homo- og strippeklubbgata i Sydney, så du kan kanskje tenke deg at vi så mye rart i løpet av den lille uka vi habiterte Funkhouse.

Torsdag, som som sagt var første dagen, gikk med til basic sightseeing. De med retningssans tok kartet i hendene og ledet oss uten retningssans i direction Sydney Harbour. Vi gikk et godt stykke langs vannet før vi kom til The Botanical Gardens; et konsept jeg for øvrig tror er widely used i Australia. Vi vandret i ca fem minutter før Mari stoppet opp litt foran meg og ropte: "Der e d! Der E D!!". "Ka som e der?" svarte jeg (rart med dialekt og bokmål i kombinasjon her, merker jeg), og ble ganske perpleks da jeg kom dit hun sto, så i samme retning, og så operahuset åpenbare seg på et utspring en kilometer unna. Det var bare så uvirkelig at vi faktisk sto og faktisk noe som vi har sett på bilder så mange ganger.

Operahuset took us by surprise der det lå og solte seg!

Lørdagen ble tilbrakt i bydelen Paddington, hvor det ble holdt lørdagsmarked. Det var egentlig ikke så veldig spennende, bortsett fra en asiat som satt og skar ut mønster i skallet på frukt, og en mann (relativt attraktiv) som sto og holdt en ni uker gammel, sovende valp i hendene (noe som ikke gjore han mindre attraktiv akkurat). Etter en times tid og en belgisk vaffel på markedet, inntok vi shoppinggata i Paddington, noe som resulterte i en massiv spending spree for noen, mens andre (jeg) held my horses og brukte et relativt lite beløp i Abercrombie-butikken.

Resten av uka gikk i tradisjonell sightseeing, og Mari, Jonas, Mathias og jeg tok ferge til Manly (bydel i Sydney) og tok bilder av solnedgangen over Sydney og operahuset. Selv om jeg har sett en solnedgang 777 ganger før, var dette helt spesielt.

Sydney i solnedgang på vår tur tilbake fra Manly.

Mandag hadde Lotte bursdag, og vi dro til Palm Beach, hvor Home and Away spilles inn. Vi hadde store forhåpninger om å få overvære innspilling og gi en klem til selveste Alf, men det var visst ikke innspillingsdag. Palm Beach var uansett fantastisk, og vi benyttet anledningen og den flotte settingen til å lage vår egen episode av Home and Away.
Om kvelden var det bursdagsmiddag på en kjempekoselig restaurant, og maten var KJEMPEGOD! Jeg og bursdagsbarnet delte en sjokoladefondue til dessert og det var helt nyydelig.

Noen som har sett dette før, eller?
Palm Beach, aka Summer Bay.

Tirsdag var hjemreisedag, og de av oss som ikke dro til Blue Mountains for å se på fjell (vi har da nok fjell hjemme..? :p) tilbrakte dagen i Botanical Gardens. På vei dit gikk vi innom et supermarked, og der så vi faktisk Martha Stewart fra Home and Away! Hun var kjempelav i virkeligheten... Hvis noen lurte.

På mandag drar vi hele gjengen til Japan, og jeg kjenner det skal bli litt deilig med change of scenery. Brisbane er flott, og jeg har hatt det kjempebra, men det begynner å bli litt kjedelig for å være ærlig! (Please, remind me når jeg er kjempestressa midt i Japan-oppholdet!)
Uka etter Japan blir det dykking og surfing i Cairns, for så en uke i Brisbane før det blir avreise mot Norge via Asia (Thailand ++ i tre-fire uker).
Vi er halvveis i hele opplegget, og det er ganske merkelig og ubeskrivelig. Det virker som om disse to månedene har gått kjempefort, men samtidig virker det som det er en evighet igjen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar